تصادف اتوبوس جاده یزد - طبس

سه‌شنبه ۲۷شهریور، جاده یزد - طبس شاهد صحنه دلخراش واژگونی یک دستگاه اتوبوس اسکانیا با ۴۶ سرنشین بود که متاسفانه ۱۰نفر از مسافران در دم جان خود را از دست دادند. به‌گفته رئیس پلیس راهور این حادثه که ۳۶ مصدوم به همراه داشت، ناشی‌از خروج اتوبوس از مسیر اصلی و حرکت در مسیر اختصاصی یک معدن بوده است. 

ارتباط لحظه‌ای میان پلیس و راننده وسایل حمل‌ونقل عمومی برقرار نیست

براساس شنیده‌ها، یکی از عوامل تاثیرگذار در این حادثه، حرکت اتوبوس در جاده‌ای بود که اصلا برای تردد اتوبوس مناسب نبوده و عملا جاده‌ای معدنی شناخته می‌شود. حال پرسش اصلی اینجاست آیا انحراف وسایل حمل‌ونقل عمومی به صورت برخط رصد می‌شوند؟ رئیس پلیس‌راه فراجا در پاسخ به این سوال که آیا تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی رصد برخط می‌شود؛ توضیح داد: ارتباط برخط و لحظه‌ای با اتوبوس‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور وجود ندارد.

سردار حسن مومنی در ادامه افزود: رصد مسیر حرکت و نوع رانندگی اتوبوس‌ها و دیگر وسائل حمل‌ونقل عمومی پس از مراجعه به هر ایستگاه پلیس یا مراکز پلیس راه انجام می شود. وی ادامه داد: درحال‌حاضر سامانه موقعیت‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) در تمامی وسائل نقلیه وجود دارد اما این به معنای ارتباط مستقیم و لحظه‌ای میان پلیس و راننده نیست.

از طرفی به‌گفته کارشناسان، گذشته از عبور برخی از این وسائل نقلیه عمومی از مرز فرسودگی؛ عواملی همچون خواب‌آلودگی، انحراف از مسیر، رانندگی حادثه‌ساز و سرعت غیرمجاز نیز از دلایل عمده واژگونی اتوبوس‌ها معرفی شده‌اند. تقریبا تمام جاده‌های کشور ازجمله مهم‌ترین و پُرترددترین آنها یعنی چالوس، هراز، تهران-قم و جاده‌های منتهی‌به مشهد مقدس، زخم مرگ ناشی ‌حوادث تصادف اتوبوس‌ها را در خاطره دارند. محورهایی که حضور پلیس در آنها پررنگ و شبانه‌روزی است و نباید زحمات شبانه‌روزی پلیس در سرما و گرما، با خطاهای انسانی خدشه‌دار شود.

مرگ‌های ناشی‌از واژگونی اتوبوس حتی به جامعه رسانه‌ای کشور نیز زخم زد؛ ۲۵ نفر از خبرنگاران رسانه‌های کشور دوم تیرماه ۱۴۰۰ برای بازدید از طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه عازم پیرانشهر شدند که اتوبوس آنان عصر همان روز در ۱۵کیلومتری این شهرستان دچار حادثه شد.

در این حادثه غم‌انگیز دو خبرنگار جان خود را از دست دادند. بنابراین به‌نظر می‌رسد که موضوع رصد لحظه‌ای و آنلاین حرکت اتوبوس‌ها و هرگونه وسائل حمل‌ونقل عمومی ضرورت دارد زیرا در کنار خسارت‌های مالی، جان انسان‌ها و شهروندان در معرض خطر بوده که نباید برای حفاظت از آن هیچ ایده‌ای نادیده گرفته شود.

اگر در گذشته این رصد لحظه‌ای امکان‌پذیر نبود، اما امروزه با وجود پیشرفت‌های تکنولوژیکی، فناوری ماهواره‌ای و جی‌پی‌اس، فناوری‌های مخابراتی و همچنین استفاده از رصد کامپیوتری و هوش مصنوعی، رصد لحظه‌ای وسائل حمل‌ونقل عمومی کار دشواری به نظر نمی‌رسد.

گام موثر و علمی در مسیر حفاظت از جان مردم

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به‌تازگی با تدوین برنامه‌ای با عنوان «بسته سیاستی کاهش تصادفات رانندگی» به ارائه راهکارهایی برای کاهش تلفات جاده‌ای کشور پرداخته است.

چند روز قبل سرتیپ سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا در یادداشتی با اشاره به بسته سیاست کاهش از تصادفات مجلس شورای اسلامی، آن را گامی موثر و علمی در مسیر حفاظت از جان و امنیت مردم دانست.

در این یادداشت آمده است: اخیرا بسته سیاستی کاهش تصادفات رانندگی در سال ۱۴۰۳ را که نتیجه تحقیقات وزین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است، مطالعه می‌کردم که گزیده سیاستی آن عبارت بود از اینکه برای کاهشی کردن آمار تصادفات رانندگی، اقدامات زود بازده و موثر از جمله تشدید کنترل تخلف سرعت لحظه‌ای و سرعت میانگین در جاده‌ها، ارسال پیامک ثبت تخلف سرعت در لحظه وقوع تخلف و بازدارنده کردن مبلغ جرایم تخلفات حادثه‌ساز را توصیه می کند.

راهور فراجا همواره و به ویژه در دوره جدید از حمایت‌های فکری و مطالعاتی تمام ارکان کشوری و لشگری و عموم مردم عزیز استقبال می کند و از اینکه مردم و نمایندگان آنها خود را متولی مساله فرهنگ ترافیک و ایمنی راه و خودرو می‌دانند، خشنود و سپاسگزار است.

طبق تحقیق ارائه شده، مطالعات بین‌المللی بیانگر آن است که افزایش ۱۰درصدی میانگین سرعت به طور متوسط منجر به افزایش ۲۰درصدی تعداد تصادفات جرحی و افزایش ۴۰درصدی تصادفات فوتی شده، این درحالی است که به جز اثر افزایشی سرعت وسایل نقلیه در شدت تصادفات و صدمات ناشی‌از آن، خطر وقوع تصادف نیز با افزایش سرعت و دامنه تغییرات آن در جاده ها افزایش می‌یابد.

همچنین تجربیات بین‌المللی نشان داده است کنترل میانگین سرعت وسایل نقلیه، موثرتر از کنترل نقطه‌ای سرعت از حیث کاهش تخلفات سرعت توسط رانندگان و تشخیص تخلفات توسط پلیس بوده البته کاهش سرعت، مفهومی انعطاف‌پذیر و سیال است؛ مثلا در جاده‌های شیب‌دار و دارای زوایای تند چرخشی و گردشی هر قسمت از جاده سرعت متناسب خود (که تابعی از میدان دید و عرض جاده و زمان شب و روز و فصول مختلف سال است) را می‌طلبد.

تازه این شرایط در گرو کنترل و سنجش میانگین سرعت از طریق دوربین‌های آنلاین و نرم افزارهای هوشمند است و طبق معمول تمام این موارد در گرو بودجه و انسجام مدیریت‌های فرابخشی در حوزه راه و ترابری و شهرداری‌ها با مجموعه راهور است.

خوشبختانه با تلاش کارشناسان در حال حاضر کنترل سرعت میانگین و ارسال لحظه‌ای پیامک جرایم تخلفات رانندگی در اکثر جاده های پرتردد کشور مانند خراسان‌رضوی و محورهای شمال کشور درحال انجام است و نتایج خوبی هم در برداشته ولی کاهش سرعت در جاده‌ها نیازمند بررسی‌های مجدد کارشناسی و مصوبات شوراهای مربوطه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =